Underdogs

Door Jan Vercammen op 12 juli 2016, over deze onderwerpen: Ieper, West-Vlaanderen

De zomer is in het land, al merken we het slechts sporadisch.
Als er eens een mooi weekend is, trekken de mensen graag naar de zee, en zoals het al jaren gaat, gebeurt dat altijd met tergend langzaam verkeer langs de N8.

 

Het arrondissement Ieper is het kleinste arrondissement in West-Vlaanderen. Praktisch betekent dit dat het politiek gewicht navenant meespeelt in diverse overleg- en beslisorganen, niet alleen binnen N-VA, maar ook in het Provinciebestuur, Vlaamse en Federale parlementen en commissies.

Gelukkig zijn we kleine lawaaimakers met een hard hoofd. ‘Lean and mean’ noemen ze dat in de economie. We hangen met onze kleine tandjes aan de broek van de grote jongens… .

Is ook nodig. Het Bastion Antwerpen wil een autosnelweg tot Knokke? De hele Vlaamse overheidsmachine (AWV*) trekt zich zonder morren op gang : alle lichten op de kruispunten moeten weg, tunnels en bruggen zijn al gepland of in uitvoering (vb. Tunnel Balgerhoeke, Eeklo).

Ondertussen rijden alle partijen zich verder vast in de West-Vlaamse polderklei tussen Ieper en Veurne. De al jaren besliste ‘vlotte’ (rotte?) verbinding met Veurne raakt niet écht van de grond. Deze levensader voor Ieper en het hele arrondissement slibt verder dicht door diverse kleine belangen. Ieper Centrumstad? Niet en nooit zonder goede kustverbinding. Dat de Westkust z’n eigen achteringang dichttimmert, zal men beseffen als het te laat is. Wie kijkt naar de uitgebreide bouwactiviteit rond de stationsbuurt in Knokke, ruikt zo waar de vastgoedsector ‘boomt’ : binnenkort ben je in een wip over de nieuwe A11 van regio Kortijk over Brugge naar Knokke.

We zullen met onze kleine Arro Ieper met onze tandjes aan de broek blijven hangen. Tot 2018 minstens.

Waf.

 

Dirk Vandenbulcke (mmv. Jan Vercammen).

 

* : Agentschap Wegen en Verkeer

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is